Prowadząca ;Urszula Pajonk Blok tematyczny: W przyjaźni z przyrodą. Temat dnia: Nasi skrzydlaci przyjaciele. Zajęcia zawierają elementy edukacji środowiskowej polonistycznej, matematycznej i muzyczno-plastycznej. Czas trwania: 150 minut Cele operacyjne: Uczeń:
- potrafi czytać tekst ze zrozumieniem
- uzupełnia tekst prawidłowo zapisanymi wyrazami pod względem ortograficznym
- potrafi dopasować odpowiedzi do pytań
- przepisuje prawidłowo tekst z tablicy
- rozumie znaczenie wyrazów: dziuplaki,budki lęgowe
- uważnie słucha i rozpoznaje odgłosy ptaków, potrafi je naśladować
- potrafi w grupie prawidłowo i zgodnie rozwiązać krzyżówkę
- rozpoznaje i nazywa pospolite ptaki dzieląc je na pozostające i odlatujące
- bierze udział w inscenizacji; „Narada ptaków”
- śpiewa piosenkę; „PTAKI”
- podpatruje przyrodę bez zakłócania jej spokoju
Metody: oparte na słowie –rozmowa, praca z tekstem, oparta na działaniu, przeżyciach Formy: indywidualna -jednolita i zróżnicowana, zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana Środki dydaktyczne: kaseta odgłosy ptaków,napisy z nazwami ptaków, krzyżówka, tekst do uzupełniania WYCHWALANKI PRZECHWALANKI, ilustracje ptaków i budek lęgowych, pytania i odpowiedzi opracowane na podstawie broszury dla ucznia i nauczyciela „Czy budki lęgowe rozwiążą problem ochrony dziuplaków?” – M.Gromadzki, il. T.Cofta, atlasy ptaków polskich, budki lęgowe wykonane przez rodziców. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Słuchanie odgłosów ptaków z kasety – naśladowanie i odgadywanie nazw (skowronek, kukułka, jaskółka, wrona )
- Podział na grupy: I –DUDKI, II –SZPAKI, III – WRÓBLE, IV – SIKORKI
- Przydział zadań: PTASIA KRZYŻÓWKA
I – samodzielne rozpoznanie i wpisanie prawidłowych nazw ptaków
II – uzupełnianie w nazwach ptaków brakujących liter III - składanie nazw ptaków z sylab IV - wpisanie w odpowiednim miejscu nazw ptakówPraca w grupach wykonywana na czas. Odczytanie hasła: skowronek.
- Ustalanie, po czym rozpoznajemy ptaki; głos, wygląd
- Przechwalanki, wychwalani- uzupełnianie tekstu (zastępowanie obrazków prawidłowo napisanymi wyrazami) indywidualne,głośne odczytywanie zdań.
- Przepisywanie tekstu do zeszytu.
- Praca w grupach - segregowanie nazw ptaków na pozostające i odlatujące. Przypinanie kartoników z nazwami na tablicy.(I-JASKÓŁKA, DUDEK, II-SKOWRONEK, SZPAK, III-SIKORKA, KRUK, IV-SROKA, WRÓBEL).
- Ustalanie w grupach, co wiemy o „swoim ptaku?”.Wybór materiałów.Prezentacja wiadomości.Ustalenie wspólnej cechy ptaków- dudek, szpak,wróbel, sikorka (budki lęgowe).
- Zawieszanie napisów - dziuplaki, budki lęgowe.
- Jak powinna wyglądać prawidłowo wykonana i zawieszona budka lęgowa? Zadania dla grup;odczytanie informacji,dopasowanie do pytań zawieszonych na tablicy.(Każda grupa jedno pytanie dostosowane do poziomu uczniów),
- Pokaz prawidłowo wykonanych budek lęgowych.
- Podanie informacji o zgłoszeniu do udziału w programie edukacyjnym „PTAKI”.
- APEL SZKOLNY – inscenizacja „Ptasia narada, ogłoszenie konkursu dla uczniów całej szkoły -”Jakie ptaki uczestniczyły w naradzie?.
- Wyjście uczniów do „lasku brzozowego, zawieszanie budek lęgowych. Powrót do klasy.
- Czy znasz te ptaki? –Odczytywanie ich nazw, po zamalowaniu tabliczek z mnożeniem takim samym kolorem,jak wyniki. Wpisanie sylab.
- Praca domowa – każda grupa gromadzi w przeciągu tygodnia materiały związane ze swoją nazwą, następnie dokonuje prezentacji.
|